Dbaj o bezpieczeństwo

image Jako kierowcy dbający o bezpieczeństwo musimy pamiętać, że im gorsze warunki drogowe, tym większe różnice w zachowaniu opon starych i nowych. Ciekawe, że nawet na idealnie suchej i równej nawierzchni stare opony z niskim bieżnikiem hamują gorzej niż nowe opony letnie czy opony zimowe. Pozornie wydawać się może, że im niższy będzie bieżnik, tym większa będzie jego sztywność i lepsze wyniki podczas jazdy i badań. Okazuje się jednak, że guma z czasem się starzeje i traci pierwotną przyczepność do podłoża. Na nawierzchni nieznacznie zroszonej czy zawilgotniałej różnice są już wyraźnie odczuwalne nawet bez pomocy specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Jak zachowują się stare opony w głębokich koleinach wypełnionych wodą, można sobie wyobrazić. Podczas badań na torze testowym okazało się, że niezwykle trudno jest zasymulować tak trudne warunki, jakie występują na typowej polskiej, nierównej ulicy podczas gdy pada deszcz. Opony stare, czyli takie które przekroczyły 6 lat, mogą mieć pogorszone parametry w przyczepności do śliskich nawierzchni w wyniku twardnienia mieszanki używanej do produkcji opon, a to z kolei spowodowane jest upływem czasu.