Bardzo często przyczyną jest tutaj nieuwaga kierowców, niekiedy brak umiejętności poruszania się po oblodzonych drogach, nie ma testów i badań, które jednoznacznie wykazałyby, że kierowcy z samochodami z uniwersalnym ogumieniem częściej padają ofiarą tego typu kolizji, nie mniej jednak zawsze przydają się zimą dobre, sprawdzone w wielu testach drogowych, opony zimowe. Pewnie, że opony zimowe same w sobie nie zapewnią nikomu bezpieczeństwa na drodze, jednakże niemniej pewne jest to, że na zimówkach samochód zachowuje się stabilniej, pewniej i po prostu bezpieczniej. Krótsza jest droga hamowania, pewniejsze właściwości jezdna, o niebo lepsza niż w przypadku uniwersalnego ogumienia przyczepność na oblodzonej nawierzchni. Ryzyko kolizji istnieje zawsze, jednak skoro można je w znacznym stopniu zminimalizować, z pewnością nie zaszkodzi zainwestować w dobre ogumienie zimowe. Zima może się wówczas nie taką straszną okazać jak ją malują w mediach, gdzie drogowcy głowią się, co tu zrobić, by w przyszłym roku zaskoczyć zimę.

image Zimy w Polsce mają to do siebie, że czasami zaskakują drogowców, co roku przecież słyszy się, że nasi drogowcy nie byli przygotowani na tak wielką i nagłą falę przymrozków i opadów śniegu. To że nasi drogowcy regularnie są zaskakiwani, nie znaczy, że kierowcy nie mogą się odpowiednio przygotować do zimy, każdy przezorny jest, jak się zwykło mawiać, ubezpieczony, zatem nie warto ryzykować i czekać, aż uniwersalne ogumienie w naszym aucie zacznie powodować, że żaden zakręt nie jest bezpieczny, że śliska nawierzchnia wiązać się będzie z niekontrolowanymi poślizgami. Zimą, jak wiadomo, nie jest trudno o taki poślizg, nie jest przecież zimową porą ciężko o drobne stłuczki, nie są rzadkością wypadki drogowe. Znamienne, że zimą dochodzi raczej w większej mierze do w miarę drobnych kolizji, kierowcy zazwyczaj nie rozwijają podczas mrozów i oblodzonej nawierzchni zbyt wielkich prędkości, ale nader często dochodzi do drobnych wypadków, zarysowań, potłuczeń karoserii.

Nic nam nie dadzą najlepsze systemy, najnowocześniejsze mechanizmy, skoro zapomnimy o odpowiednim ogumieniu do naszego pojazdu. Należy zawsze pamiętać, że zimą stosować powinniśmy opony zimowe, czyli takie, które dadzą nam poczucie pewności w prowadzeniu pojazdu, oczywiście znaleźć można i takich malkontentów, którzy powiedzą, że zimą to tylko na łańcuchach można bezpiecznie jeździć. Oczywiście może coś w tym jest, ale w Polsce na drogach nie można poruszać się z łańcuchami na kołach, zatem nic innego nie pozostaje kierowcom, jak stosowanie ogumienia zimowego, które jak potwierdzają to testy znacznie skracają drogę hamowania, znacznie wpływają tym samym na bezpieczeństwo na drodze. Z kolei dobre, uznanego na całym świecie producenta, sprawdzone opony letnie sprawiają, że samochód nieźle radzi sobie podczas wysokich temperatur, dobrze trzyma się w zakrętach podczas jazdy na suchej nawierzchni, świetnie radzi sobie również podczas jazdy na nawierzchni mokrej podczas wielkich ulew.

image Wiele rzeczy, czynników odpowiada za bezpieczną jazdę na drodze, z pewnością duży wpływ ma stan techniczny samochodu, nowe pojazdy stwarzają komfort bezpiecznej jazdy, dają poczucie, że wszystko w nich działa jak należy, kierowca wie, że wszystkie mechanizmy są nowe i nie będą raczej sprawiać większych problemów. Ale liczy się oczywiście także klasa samochodu, liczne testy pokazują, które marki i modele są szczególnie bezpieczne, które z kolei nie stanowią dla klienta zbyt dobrej pod względem bezpieczeństwa oferty. Wreszcie samo wyposażenie samochodu ma tutaj duże znaczenie, poduszki powietrzne, wspomagania układu kierowniczego i hamulcowego, systemy ABS to tylko niektóre elementy wyposażenia samochodu z zakresu bezpieczeństwa. Przydatne mogą się okazać także odpowiednio skonstruowane pasy bezpieczeństwa, kontrolowane strefy zgniotu, specjalne aktywne zagłówki, siedziska. Ale nie można zapominać, że bardzo ważne są także odpowiednie opony, które trzeba w zależności od warunków panujących na drodze wymieniać.

Można także sobie nabyć nowoczesne opony letnie, które będą odporne na zjawiska poślizgu podczas mokrej nawierzchni, kiedy to może niejednokrotnie dojść do sytuacji, podczas której koła tracą, nawet na moment, ale być może przełomowy, decydujący moment kontakt z nawierzchnią. Niebezpieczeństwo jest wtedy znaczne, ale nowoczesne opony letnie radzą sobie wtedy doskonale i, jeśli kierowca będzie pamiętał, że on sam ostatecznie odpowiada za bezpieczeństwo na drodze, znaczne szanse są na dojechanie do miejsca docelowego bez niepotrzebnych, przykrych niespodzianek. Letnie ogumienie nowej ery to opony wykonane ze specjalnych mieszanek, opona letnia ma specjalnie zaprojektowany bieżnik odprowadzający wodę, zimowe zaś konstrukcje doskonale radzą sobie z drogami śliskimi, oblodzonymi, z niskimi temperaturami tak powietrza jak i nawierzchni. Dzisiejsze nowoczesne opony sezonowe to oczywiście wielki komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo i krótka droga hamowania, a w przypadku tej ostatniej decydujące mogą okazać się już nawet nie metry, lecz centymetry.

image Współczesna opona samochodowa coraz bardziej odbiega już swym wyglądem i właściwościami od opon stosowanych przed laty. Kiedyś nikt nie przejmował się lamelowaniem opony, układem rowków, kształtem bieżnika, nie zawsze zdawano sobie sprawę, że opona ma być bezpieczna i sprawiać, by samochód zachowywał się na drodze pewnie, bezpiecznie. Dzisiaj wiadomo, że za bezpieczeństwo kierowców i pasażerów w dużej mierze odpowiada właśnie odpowiednia opona, dobre ogumienia, które będzie przystosowane do określonych warunków klimatycznych, odpowiednich warunków panujących na drodze. Zależy producentom ogumienia samochodowego, żeby wytwarzać coraz bezpieczniejsze, coraz lepsze opony, klientom zaś zależy na tym, by ich podróż przebiegała bezstresowo. Nie zawsze jest to możliwe, ale można ryzyko znacznie już dzisiaj zminimalizować, można bowiem kupić sobie odpowiednie opony zimowe, które być może pozwolą kierowcy wyjść z niejednej podbramkowej na drodze sytuacji.

Podkreślić należy jednak, że w oponach, które służyły nam pięć lat spadek ten jest tak niewielki, że kierowca nie będzie odczuwać jakiegokolwiek dyskomfortu związanego z jazdą. Ponadto zdecydowanie lepsze parametry mają nowe opony letnie czy opony zimowe, które przez kilka lat były prawidłowo przechowywane, niż dwuletnie opony eksploatowane w niesprzyjających warunkach klimatycznych czy leżakujące w garażu. Chodzi tu przede wszystkim o szkodliwy wpływ światła słonecznego, wysokie temperatury spowodowane jazdą z niskim ciśnieniem lub pod dużym obciążeniem, ozon, niewłaściwy stan techniczny pojazdu, agresywny styl jazdy czy uszkodzenia sięgające konstrukcji opony mogące być źródłem korozji. Poza regularną kontrolą i dbaniem o właściwe ciśnienie zaleca się, aby opony osobowe, dostawcze oraz z napędem na cztery koła były regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w autoryzowanym serwisie, który oceni możliwość dalszego używania ich. Po 5 latach użytkowania opon kontrola ta powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku, oczywiście tylko i wyłącznie dla naszego bezpieczeństwa.

image Jako kierowcy dbający o bezpieczeństwo musimy pamiętać, że im gorsze warunki drogowe, tym większe różnice w zachowaniu opon starych i nowych. Ciekawe, że nawet na idealnie suchej i równej nawierzchni stare opony z niskim bieżnikiem hamują gorzej niż nowe opony letnie czy opony zimowe. Pozornie wydawać się może, że im niższy będzie bieżnik, tym większa będzie jego sztywność i lepsze wyniki podczas jazdy i badań. Okazuje się jednak, że guma z czasem się starzeje i traci pierwotną przyczepność do podłoża. Na nawierzchni nieznacznie zroszonej czy zawilgotniałej różnice są już wyraźnie odczuwalne nawet bez pomocy specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Jak zachowują się stare opony w głębokich koleinach wypełnionych wodą, można sobie wyobrazić. Podczas badań na torze testowym okazało się, że niezwykle trudno jest zasymulować tak trudne warunki, jakie występują na typowej polskiej, nierównej ulicy podczas gdy pada deszcz. Opony stare, czyli takie które przekroczyły 6 lat, mogą mieć pogorszone parametry w przyczepności do śliskich nawierzchni w wyniku twardnienia mieszanki używanej do produkcji opon, a to z kolei spowodowane jest upływem czasu.

image Przed dotarciem nowa opona w sytuacji ekstremalnej może zachować się nieprzewidywalnie i należy o tym pamiętać przez pierwsze 100-200 km od momentu wymiany opon na nowe. Wszystko zależy od prędkości, gwałtownych manewrów i ostrego hamowania. Jeśli zatem chcemy się ustrzec przed wypadkiem czy dachowaniem bądźmy rozważni. Możemy w ten sposób uniknąć nierównomiernego zużycia bieżnika i nadmiernej hałaśliwości. Jest kilka ważnych zasad, których nie powinniśmy pomijać jeśli zmieniamy opony letnie czy opony zimowe. Przede wszystkim weźmy pod uwagę, że nie znamy historii opon kupowanych jako używane, co powinno zbudzić w nas racjonalne wątpliwości. Nie zawsze bowiem to co jest widoczne dla oka jest stanem faktycznym i może się okazać że kupimy kota w worku, tym bardziej jest zastanawiające dlaczego powszedni właściciel pozbył się opon, jeśli ich stan jest zadowalający. To daje nam pod rozwagę kilka czynników, dla których opony są w sprzedaży.

Możliwe, że opony nie były okrągłe, możliwe, że miały znaczące niewyważenia, powodowały w czasie jazdy drgania, hałas lub samochód z ich powodu nie mógł utrzymać kierunku jazdy prosto. Jeżeli opona przekroczyła dziesiąty rok używania powinna zostać bezwzględnie wymieniona niezależnie od tego czy bieżnik osiągnął poziom zużycia czy też nie. Tak samo dotyczy to opon zimowych i opon letnich zapasowych. Minimalny poziom zużycia bieżnika dopuszczony przez prawo o ruchu drogowym to 1,6mm. Pamiętajmy aby regularnie kontrolować ciśnienie. Pamiętajmy, że nawet zupełnie sprawne, nowe opony letnie jak i opony zimowe tracą stopniowo ciśnienie i jest to naturalny spadek ciśnienia. Na tempo spadku ciśnienia może mieć wpływ także stan obręczy oraz właściwy dobór obręczy i opon. Każde nowe opony letnie czy opony zimowe pokryte są warstwą substancji ochronnych zabezpieczających ją przed starzeniem się, więc zanim opony zaczną działać idealnie, muszą się dotrzeć. Im gorsze warunki na drodze, tym większe różnice w zachowaniu się opon starych i nowszych.

Wówczas powinny lepiej się sprawdzić te używane, ale z wyższej półki niż nowe, ale od gorszego producenta. Musimy jednak mieć pewność, że są one dobrej jakości i nie zostały poddane bieżnikowaniu, które jest tanim i szybkim sposobem na podniesienie jakości opony i jej regenerację. Efekt jednak jest odwrotny gdyż okazuje się, że poprawa stanu technicznego opon jest tylko chwilowa a po krótkim czasie jej użytkowania, jesteśmy zmuszeni do dokonania ponownego zakupu. Dlatego opony używane zarówno opony letnie i opony zimowe należy kupować u sprawdzonych sprzedawców, abyśmy mieli pewność, że są dobrej jakości i w ten sposób udaje nam się zaoszczędzić trochę pieniędzy nie tracąc przy tym na jakości ogumienia. Aby zaopiniować stan ogumienia potrzebujemy do tego znawcy tematu, który prawidłowo oceni stan każdej opony, tak aby ustrzec się przed wymianą opon jedynie na jeden sezon, co zmusi nas do ponownego zakupu kolejnego ogumienia. Najważniejsze jednak jest nasze bezpieczeństwo, którego nie możemy zlekceważyć. Najlepszym sposobem jest wcześniejsze przygotowanie się na większy wydatek.

image Opony muszą być dostosowane do jazdy pod wieloma względami. Zanim zakupimy oponę sprawdźmy jaki model jest właściwy dla naszego samochodu. Oprócz marki pojazdu, którym się poruszamy musimy sprawdzić również model, wersję, motoryzację, rok produkcji i gatunek opony w zależności, jaką pogodę mamy za oknem. Generalnie na polskich drogach używamy dwóch gatunków opon, letnich i zimowych. Bardzo ważne jest aby przestrzegać zmiany opon przed zmianą pogody. Pozwoli to nam uniknąć rozczarowania lub niepotrzebnej kolizji a co za tym idzie wydatków. Zatem jeśli nie zaplanowaliśmy takiego wydatku i nie stać nas na nowe opony letnie czy opony zimowe, pomyślmy o oponach używanych. Zdania co do ich jakości są zróżnicowane, jednak wielu sprzedawców poleca stosowanie takiego sposobu i uważa go za sprawdzony, czyli taki który nie obniża nam standardu jazdy i nie wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Na rynku dostępnych jest wiele modeli opon używanych dobrej klasy.